Пт, 24.11.2017, 5:55:47
КРИВОРІЗЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ ЛІЦЕЙ
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть сайт
javascript:// javascript://
Всего ответов: 1122
kpgml.at.ua/
Офіційні ресурси

 

 

Корисні посилання

 

Викладачу, майстру виробничого навчання

http://www.mon.gov.ua – сайт Міністерства освіти і науки України

https://proftekhosvita.org.ua – веб-портал професійно-технічної освіти

http://onmc-dp.narod.ru – сайт навчально-методичного центру профтехосвіти у Дніпропетровській області

http://www.metodportal.net – все для підготовки уроки

http://terpug.at.ua - Популярна технологія
http://trudove.org.ua - Трудове навчання

koncpekt.org.ua - Конспекти уроків, статті, роздуми.
www.novashkola.ua - Мультимедійні диски
i-kar-100.narod.ru - Реферати, розробки уроків, опорні конспекти
www.uroki.net - Метою даного сайту є допомога молодим вчителям у складанні поурочного та тематичного планування, сценаріїв шкільних свят, в розробці відкритих уроків з різних шкільних предметів, класних годин.
prezentcui.at.ua - Презентації з разних тем програм та предметів

 

Охорона праці

ohoronapraci.teplovod.dp.ua – на сайті зібрана нормативно-правова база з питань охорони праці в навчальному закладі, примірні інструкції за галузевим спрямуванням, посадові інструкції та методичні матеріали для підготовки до уроків

otipb.at.ua - Охорона праці, пожежна безпека, перша медична допомога,  безпека дорожнього руху,  спецодяг та ЗІЗ,  книги,  корисні програми
detibezpeka.wordpress.com - Сайт для класного керівника "Дитяча безпека"
http://ddai.com.ua - Юний інспектор руху.

Класним керівникам

teacher.at.ua - Поурочні, календарні, тематичні плани, розробки уроків, виховних заходів, статті освітньої тематики.
navigator.rv.ua - Мета проекту – Ви знайдете різноманітну інформацію з мережі Інтернет, каталог веб-посилань на ресурси освітньої тематики, матеріали підготовлені обласними бібліотеками.
www.teacherjournal.com.ua - Учительський журнал on-line. Ще більше від видавничої групи "ОСНОВА"

 

Методичний посібник

 

На допомогу майстру виробничого навчання – початківцю

 

Шановні майстри виробничого навчання -  початківці   !

 

           Професійно – технічна освіта є одним із головних чинників розвитку продуктивних сил незалежної України , що забезпечує відродження економіки та національної безпеки держави. Вона готує молоду людину до життя , надає робітничу професію , забезпечуючи таким чином потреби ринку праці у кваліфікованих робітничих кадрах. Над реалізацією цього завдання працюють всі підрозділи професійно – технічного навчального закладу , включаючи і майстрів виробничого навчання.

               Дійсно, кожен із нас, закінчивши вищий навчальний заклад, приходив до професійно – технічного навчального закладу з  багажем теоретичних знань: і за своєю спеціальністю, і з методики викладання, і з теорії педагогіки та психології. Та, мабуть, не один майстер виробничого навчання-початківець зіткнувся із проблемою поєднання теорії з практикою. Долаючи перешкоди, кожен ішов своїм власним тернистим шляхом від новачка до майстра-професіонала, майстра своєї справи.                                                                 

          Ми впевнені, що Ви любите свою професію! Ви хочете бути справжнім майстром із великої літери — творчим, завжди актуальним, цікавим для своїх учнів і авторитетним серед колег. Ви розумієте, що сьогодення вимагає постійно вчитися ґрунтовно, але економно та швидко. Сподіваємось, що цей посібник  стане надійним помічником і вірним супутником у вирі повсякденних проблем майстра виробничого навчання. Готові алгоритми спростять Вашу ро­боту та зекономлять час; конкретні приклади з практики допоможуть поєднати сучасну теорію з реаліями  життя професійно-технічного навчального закладу.

 

І. Загальні положення

Перше знайомство з навчальним закладом (пропозиції)

 

  1. Записатись на прийом до директора ( надати направлення на роботу) .
  2. У відділі кадрів оформити необхідні документи .
  3. Пройти інструктаж з ТБ .
  4. Забезпечити себе робочим зошитом  або блокнотом.
  5. Записати точну адресу ПТНЗ, номери телефонів приймальної директора, старшого майстра, навчальної частини, диспечера та ін.
  6. З’ясувати прізвища , імена, по батькові керівників.
  7. Ознайомитись з документами :

- Положення навчального закладу (з дозволу зробити копію пункту «Права та обов’язки учасників навчально – виховного процесу» для роботи з учнями);

-  Колективний договір;

-  Посадова інструкція майстра виробничого навчання;

-  Положення про атестацію педагогічних працівників;

-  Правила внутрішнього розпорядку;

- Правила мешкання у гуртожитку або молодіжному готелі (для роботи з учнями).

      8.  Вивчити специфіку навчального закладу.

      9.  Записатись в «Школу молодого майстра виробничого навчання»,     

           «Починаючого керівника групи».

    10.  Виписати ПІБ передових , досвідчених майстрів виробничого навчання, 

            викладачів, керівників груп .

    11.  Скласти індивідуальний план роботи та приступити до його виконання.

      

Рекомендації щодо вивчення специфіки навчального закладу :

  • оволодіти змістом нормативної документації;

-ПТНЗ (підготовка згідно стандарт чи ні, наявність міжнародного співробітництва, тощо);

-вивчити навчальний план підготовки за відповідною професією;

-поцікавиись наявністю замовника кадрів

- матеріально-технічно баз;

-провести аналіз літератури бібліотеці навчального закладу

Перелік законодавчо-нормативної   бази професійно-технічної освіти

  1. Закон України «Про освіту» (з уточненнями і поправками), 1996р.
  2. Закон України «Про професійно-технічну освіту», 1998 р.
  3. Постанова Кабміну від 17.08.02 за № 1135 «Про затвердження Державного стандарту ПТО».
  4. Положення про професійно-технічний навчальний заклад (наказ Міністерства освіти і науки України).
  5. Положення про організацію навчально-виробничого процесу в ПТНЗ (наказ  Міністерства освіти і науки України № 419 від 30.05.06).
  6. Положення про ступеневу професійно-технічну освіту (наказ Міністерства освіти і науки України), 1999.
  7. Положення про ВПУ та центр ПТО (наказ МОНУ), 2000.
  8. Про затвердження порядку надання робочих місць для проходження учнями ПТНЗ виробничого навчання і виробничої практики (постанова Кабміну), 1999.
  9. Про затвердження 12-ти бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів з професійної підготовки у ПТНЗ (наказ Міністерства освіти і науки України), 2001.

 

 

Навчально-плануюча документація для роботи майстра

виробничого навчання

  1. Кваліфікаційна та освітньо-кваліфікаційна характеристика професій.
  2. Навчальний план виробничого навчання за професією.
  3. Програма виробничого навчання.
  4. Тематичний план з виробничого навчання.
  5. Зведено-тематичний план зі спецтехнології і виробничого навчання.
  6. Поурочно-тематичний план виробничого навчання.
  7. Санітарно-технічний паспорт майстерні.
  8. Інструкції з охорони праці в майстерні (загальні і потемні для виконання робіт на кожному робочому місці).
  9. Перспективний план роботи майстерні.
  10. План роботи гуртків.
  11. Завдання для конкурсів з профмайстерності.
  12. Критерії оцінювання знань учнів за 12-ти бальною системою (загальні по професії і потемні).
  13. Контрольні завдання з тематичної атестації (з кожної теми програми ставити питання так, щоб учень відповів повно «так» або «ні»).
  14. Перелік обов’язкових перевірочних робіт (контрольних завдань) з виробничого навчання, заліків та атестацій.
  15. Орієнтовний перелік тем пробних та письмових кваліфікаційних робіт (для потемної атестації та по випуску – окремо).
  16. Плани методичних розробок з різних напрямків навчальної, методичної та виховної роботи (систематизовані).
  17. Перелік літератури, яка використовується в роботі.
  18. Особистий план роботи майстра.

Основна плануюча документація з виробничого навчання у ПТНЗ

         Згідно «Положення про організацію навчально-виробничого процесу у ПТНЗ» (наказ Міністерства освіти і науки України № 419 від 30.05.2006р.) основними навчально-методичними документами планування виробничого навчання в професійно-технічному навчальному закладі є:

-навчальний план – це державний документ, який визначає зміст і загальні умови навчання. Він складається на основі державних директив про тип навчальних  закладів, їх задач, склад учнів і  термін навчання. В навчальному плані дається перелік навчальних предметів, визначається порядок і послідовність їх вивчення на півріччя і курс, вказується кількість годин на кожний предмет на тиждень, на рік та на весь термін навчання, механізм міжпредметних зв’язків, форми і періодичність контролю знань, умінь і навичок учнів, їх кваліфікаційної атестації, вимоги до основних обов’язкових засобів навчання та плановий рівень кваліфікації випускника;

-навчальна програма з виробничого навчання – це документ, що визначає зміст професійних знань, умінь і навичок та способи і методи їх формування. Програма виробничого навчання є документом, обов’язковим для виконання в ПТНЗ. Програма не може вільно змінюватись, разом з цим навчальний заклад, зберіга незмінним основний зміст програми, має право відображати в ній новітні досягнення техніки, технології і передового виробничого досвіду, змінювати послідовність вивчення тем і перерозподіляти час на їх вивчення. Ці зміни повинні обговорюватися на засіданнях методичних комісій;

-перелік навчально-виробничих робіт з професії  визначає роботи, які повинні виконувати учні з метою оволодіння професійними знаннями, уміннями і навичками, що передбачені програмою виробничого навчання; складається на півріччя майстром виробничого навчання під керівництвом старшого майстра та затверджується заступником директора з навчально-виробничої роботи;

-план навчально-виробничої діяльності на квартал розробляється старшим майстром на основі програм виробничого навчання, переліку робіт відповідно тарифного розряду, фонду навчального часу на виконання робочих завдань;

-план виробничого навчання групи на місяць складається на основі навчального плану, програми виробничого навчання, переліку навчально-виробничих робіт і визначає конкретний зміст навчально-виробничих завдань учнівської групи, послідовність та організацію їх виконання;

-план уроку є обов’язковим особистим документом майстра, складається в довільній формі відповідно до навчальної програми на кожне заняття і має за мету забезпечити найбільш ефективне проведення уроку виробничого навчання;

-графік переміщення учнів по робочим місцям. Цей документ складається майстром в тих випадках, коли немає можливості чи недоцільно організувати одночасне (фронтальне) навчання учнів однаковим видам робіт на постійних робочих місцях. Графік повинен складатися таким чином, щоб кожен учень групи засвоїв усі види робіт, пройшов навчання на усіх видах устаткування, на всіх робочих місцях відповідно до програми виробничого навчання.

 Рекомендації щодо проведення уроку виробничого навчання

Під час занять в навчальних майстернях  практикують різновиди уроків, а саме:

  • уроки вправ;
  • уроки самостійного виготовлення навчально-виробничих виробів;
  • змішані уроки;
  • інструктивні уроки;
  • контрольно - перевірочні уроки.

На уроках вправ переважає повторне виправлення учнів у виробничих діях і операціях.

Уроки самостійного виготовлення навчально-виробничих виробів проводяться на основі індивідуальної, бригадної або фронтальної роботи учнів. Під час загальногрупової роботи учні виконують однакові завдання на однотипному обладнанні із застосуванням одних і тих самих інструментів. Працюючи в бригаді, учень може виконувати своє самостійне завдання.

На змішаному уроці поєднуються елементи двох попередніх – повторне тренування у виконанні певних операцій з самостійним виготовленням конкретних виробів.

Інструктивні уроки застосовують, як правило, під час навчання професій експлуатаційного характеру (демонстрування апаратів або механізмів, пояснення їх будови, взаємодії окремих частин і вузлів), а також водіння машин (тракторів, автомобілів, кранів тощо).

Контрольно-перевірочні уроки проводяться переважно в кінці навчального року і мають на меті виявити недоліки в професійній підготовці учнів, внести відповідні корективи, оцінити готовність учнів до самостійної роботи.

Готуючись до уроку, майстер виробничого навчання повинен:

  • проаналізувати підсумки попередніх занять з метою виявлення причин недоліків та внесення змін і доповнень у наступних уроках;
  • визначити основну дидактичну мету року;
  • визначити тип, вид, структуру уроку та час, відведений для проведення кожного його елементу;
  • скласти план року;
  • підготувати науково-технічну та методичну літературу, а також матеріали з передового досвіду за темою уроку;
  • намітити практичні та навчально-виробничі роботи, вправи, завдання для самостійної роботи учнів під час закріплення нового навчального матеріалу;
  • підготувати дидактичне і матеріально-технічне забезпечення уроку;
  • визначити міжпредметні (внутрішньопредметі) зв’язки та прийоми їх реалізації на уроці;
  • визначити типові помилки, яких допускаються учні під час вправ, намітити засоби їх попередження або виправлення;
  • приготуватися до показу на уроці наочних засобів, експериментів, нових операцій і прийомів трудової діяльності;
  • визначити зміст і обсяг домашнього завдання учнів;
  • спланувати методику та форми контролю якості знань, умінь та навичок учнів на уроці.

      Зміст та порядок підготовки майстра до уроку багато в чому залежить від періоду навчання, змісту навчального матеріалу, досвіду майстра, складу учнівської групи тощо.

При роботі над планом уроку необхідно визначити мету даного уроку:

   Навчальна мета передбачає:

-засвоєння міцного та усвідомленого обсягу загально-технічних та спеціальних знань, умінь,  навичок за обраним фахом шляхом практичних  застосувань у виробничій діяльності;

-формування, закріплення і розвиток умінь та навичок планування і здійснення виробничого процесу;

-формування і розвиток умінь і навичок, застосування знань для розвязання навчально - виробничих завдань пошукового характеру;

-формування готовності до оволодіння сучасними технікою та технологією виробництва.

Розвиваюча мета передбачає формування:

-раціонального мислення та творчості;

-пізнавальної активності та самостійності;

-уваги, спостережливості;

-критичного , аналітичного та логічного мислення;

-вміння та навички самовдосконалення за  обраною професію;

-звички планувати та контролювати працю.

    Виховна мета спрямована на виховання: 

-культури навчального процесу;

-поваги до праці, обраної професії;

-моральних якостей учня як особистості;

-дисципліни, сумлінності, відповідальності, ініціативи.

Структура  уроку виробничого навчання

         Під структурою уроку розуміють певну послідовність кроків, етапів діяльності майстра і учнів, спрямованих на виконання навчально-виробничих завдань уроку. Сукупність структурних елементів орієнтована на досягнення основної мети уроку в цілому, проте кожний елемент уроку має свою будову і зміст, які визначаються пізнавальними, навчально- виробничими завданнями на кожному його етапі.

Кожний тип уроку має свою специфічну структуру.

Подібними за побудовою є уроки з вивчення прийомів та операцій і уроки, присвячені виконанню простих комплексних робіт.

В уроці виробничого навчання розрізняють зовнішню і дидактичну структуру. Зовнішня структура охоплює вступний інструктаж; основну частину – вправи (самостійну роботу) учнів і поточне інструктування їх майстром; заключний інструктаж.

Дидактична структура містить цільову установку на урок; актуалізацію знань і досвіду учнів; формування орієнтованої основи дій учнів і відпрацювання нових способів дій; застосування засвоєних способів дій; підбиття підсумків.

            Зовнішня і дидактична структури пов’язані між собою як ціле та частина. Кожний елемент дидактичної структури уроку необхідно розглядати з позицій діяльності майстра і учнів.

          Дидактичні вимоги до уроку виробничого навчання та його структури:

  1. Забезпечення єдності теорії і практики.
  2. Чітка постановка дидактичної мети і задач уроку та їх ефективна реалізація.
  3. Науковість викладання на основі науково-технічного прогресу галузі.
  4. Застосування найбільш ефективних форм, методів і засобів навчання з метою раціональної реалізації поставлених задач уроку.
  5. Проблемно-пошуковий підхід до вивчення і застосування учнями нової навчальної інформації.
  6. Ефективне використання дидактичного і матеріально-технічного забезпечення.
  7. Формування в учнів професійних знань, умінь і навичок на основі самостійної і усвідомленої активності.
  8. Інтегрований і системний підхід у навчанні професії на основі ефективної реалізації міжпредметних зв’язків.
  9. Диференційний і індивідуальний підхід до особистості учня у процесі навчання.
  10.  Логічність, доступність і посильність викладання і закріплення нової навчальної інформації.
  11.  Забезпечення оптимальної кількості структурних елементів уроку в залежності від їх змісту і ролі у досягненні основної дидактичної мети. 

Вимоги до змісту структурних елементів уроку виробничого навчання

      Організаційна частина уроку виробничого навчання умовно складається із психофізіологічної сторони і питань техніки безпеки.

      Психофізіологічна сторона виявляється в урахуванні особливостей переходу учнів із непрацюючого стану до навчально-виробничої діяльності на уроці (необхідно психологічно підготувати учнів, переключити їх увагу на трудову діяльність).

Методично цей елемент уроку будується таким чином: майстер виробничого навчання приймає рапорт старости групи, перевіряє наявність учнів, звертає увагу на зовнішній вигляд з метою перевірки наявності спецодягу згідно з правилами техніки безпеки праці і санітарної гігієни.

      Правильна організація учнів для роботи дозволяє майстру скоротити час, необхідний для настрою учнів на навчально-виробничу діяльність, створити діловий настрій, умови для виховання технологічної і виконавчої дисципліни і ефективно провести вступний інструктаж.

Вступний інструктажсукупність методів і прийомів виробничого навчання, які використовуються на початку занять з метою підготовки учнів до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань.

В процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і поглиблює теоретичні знання, набуті учнями на уроках спецтехнології, демонструє нові операції і прийоми трудової діяльності, організовує тренувальні вправи для перевірки доступності і посильності нової навчальної інформації.

Алгоритм проведення вступного інструктажу:

-повідомлення теми і мети уроку;

-цільова установка учнів;

-перевірка знань, умінь і навичок за матеріалами уроків, взаємопов’язаних з метою уроку  і необхідних для його проведення;

-пояснення характеру і призначення запланованої на уроці роботи;

-пояснення нової теоретичної навчальної інформації;

-демонстрація нових операцій і прийомів трудової діяльності;

-ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами і приладами, які вперше будуть застосовуватися на уроці, та з правилами техніки безпеки при роботі з ними;

-вивчення інструкційно-технічної (технологічної) документації;

-пояснення та показ способів раціональної організації робочих місць учнів при виконанні завдань;

-інформація типов помилк та способи їх попередження;

-опитування учнів та пробне виконання ними нових прийомів роботи з метою перевірки засвоєння матеріалу вступного інструктажу;

-відповіді на запитання учнів.

Поточний інструктаж - сукупність методів виробничого навчання, при використанні яких інструктивна діяльність майстра орієнтована на диференційний та індивідуальний підхід до учнів під час закріплення ними нової навчальної інформації шляхом її застосування у самостійній практичній діяльності.

Основна мета цього структурного елементу уроку виробничого навчання: формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок трудової діяльності.

Поточний  інструктаж  передбачає:

-видачу завдань для самостійної роботи учнів;

-пояснення послідовності виконання завдань;

-розподіл учнів по робочи місця;

-повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності учнів;

-індивідуальний поточний інструктаж шляхом проведення цільових обходів робочих місць учнів.

Приблизні цілі обходів робочих місць:

-перевірка правильності організації робочих місць учнів та додержання ними правил техніки безпеки;

-перевірка правильності виконання учнями нових прийомів та технологічного процесу виконання робіт;

-перевірка умінь користування кресленнями, інструкційними та технологічними карт

Офіційні ресурси

Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
статистика сайта
Всего: 14
Новых за месяц: 0
Новых за неделю: 0
Новых вчера: 0
Новых сегодня: 0

Октябрят: 13
Пионеров: 0
Помощников:
Модераторов: 0
Инквизиторов:
Замов.админа:
V.I.P:

Парней: 11
Девушек: 3
Copyright MyCorp © 2017
КРИВОРІЗЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ ЛІЦЕЙ